MENU

Bezpieczeństwo na jachcie

Bezpieczeństwo na jachcie jest najważniejszym czynnikiem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę przed wypłynięciem z portu. Pamiętajcie, że jeżeli sprawdzimy jak najwięcej rzeczy i spróbujemy przewidzieć jak najwięcej sytuacji awaryjnych, tym mniejsze mamy prawdopodobieństwo, że spotka nas niemiła przygoda.

Przed wyjściem w rejs:
Po pierwsze dowiedz się, kto umie pływać. Osoby gorzej utrzymujące się na powierzchni powinny nosić kamizelki asekuracyjne. To żaden wstyd – nawet żeglarze regatowi startujący na jachtach mieczowych mają obowiązek zakładania kamizelek ratunkowych. Za ewentualny wypadek odpowiada prowadzący jacht i choćby dlatego kapitan ma prawo żądać założenia kapoka, kiedy uzna to za stosowne. Poinformuj załogę o postępowaniu w razie wypadku, wypadnięcia za burtę, omów podstawowe manewry, (gdy płyniesz z osobami nieobytymi z żeglarstwem). Sprawdź stan techniczny jachtu i osprzętu, czy nic się nie obluzowało, czy żagle są prawidłowo przygotowane do wyjścia tj. liklina w likszparze i raksy na sztagu, płótno nieposkręcane itp. Ogólnie sprawdź czy wszystko gra. Pamiętaj, że i ty możesz mieć wywrotkę, więc rzeczy znajdujące się na pokładzie najlepiej przywiązać do stałych elementów, ale w taki sposób, aby nie utrudniały poruszania się po jachcie. Skontroluj liczbę i aktualny stan techniczny środków ratunkowych – pamiętaj mogą uratować ci życie! Środki te muszą być przygotowane do natychmiastowego użycia. Pamiętaj, aby odpowiednio się ubrać, tak by się nie przechłodzić, nie przegrzać i nie zamoczyć. Pogoda lubi płatać figle, dlatego powinno się mieć pod ręką coś ciepłego i suchy sztormiak. Nie wierz nigdy, że pogoda w porcie będzie taka sama jak poza nim. Na wodzie wiatr zawsze wieje mocniej, fale częściej chlapią, jest trzy razy zimniej niż na lądzie. W czasie upałów koniecznie należy zabrać czapkę lub inne okrycie głowy.

Podczas żeglowania:
Poruszaj się ostrożnie – przy przechyle i kołysaniu ryzyko poślizgnięcia wielokrotnie się zwiększa. Pamiętaj o zasadzie „jedna ręka dla jachtu, druga dla ciebie". Nie wystawiaj rąk ani innych części ciała za burtę, jakiekolwiek zderzenie może je poważnie uszkodzić. Dość istotnym warunkiem zabezpieczenie przed wywrotką jest klar na pokładzie (w szczególności w linach). Obserwuj pogodę i jej zmiany. W przypadku znacznego pogorszenia się pogody lepiej przeczekać kryzys w pobliżu brzegu. Nie ryzykuj sztormowania, jeśli nie masz pewności, że ci się uda. Środki ratunkowe muszą znajdować się zawsze pod ręką. Wszystkie usterki i awarie usuwaj zaraz po zauważeniu. Nie odwlekaj tego na później – w sytuacji, kiedy zajdzie potrzeba użycia zepsutego sprzętu może już nie być czasu na naprawy.

Przy manewrach portowych:
Podczas podchodzenie do kei nigdy nie skacz z cumą w ręku. Zaplątanie dłoni w linę może skończyć się kąpielą, uderzeniem w kant nabrzeża, wyhamowaniem jachtu na twoich plecach lub wszystkim naraz. Nie skacz na ląd ze znacznej odległości. Burta oraz pokład jachtu są najczęściej wilgotne i nie zapewniają właściwej przyczepności. Zadaniem sternika jest tak podejść do kei, aby człowiek obsługujący cumy mógł bezpiecznie zejść na ląd. W sytuacjach awaryjnych nie odpychaj się rękami od sąsiednich jachtów. Jeżeli już musisz to robić, to użyj bosaka lub odbijaczy, nie bądź nadgorliwy – lepiej strzaskać listwę odbojową niż kończynę.

Recencje książek żeglarskich
Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej do czego służą i jak nimi zarządzać. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich używanie. zamknij