MENU

Komunikaty meteorologiczne

Komunikaty meteorologiczne - informacja o pogodzie nadawana jest różnymi środkami np. przez radio, UKF itp. Chcemy zaprezentować, mały poradnik na temat komunikatów meteo. Zacznijmy od źródeł pozyskania takiego komunikatu. Poniżej lista  takich źródeł:

  • Internet – oczywiści jeśli tylko istnieje możliwość dostępu do niego, co nie zawsze jest możliwe na jachcie, ale dostęp do kafejki internetowej w porcie jest możliwy, choć nie w każdym.
  • TV - dostęp do TV w porcie nie jest problem, choć nie w każdym porcie możemy znaleźć odbiornik TV.
  • Radio – jest w tej chwili prawie na każdym jachcie, jedyne co musimy znać to częstotliwość stacji jakiej chcemy słuchać i czas podawanych komunikatów.
  • UKF – jeśli jest zainstalowana na jachcie, a powinna być, na kanale 16 podawane są informację kiedy i na którym kanale można wysłuchać prognozy pogody. Takie informacje można znaleźć również w księgach locji, Almanachach żeglarskich i poradnikach.
  • Bosmanat portu, SAR – takie służby jak Coast Guard, czy SAR podają przez radio komunikaty pogodowe na życzenie, trzeba o nie tylko poprosić, ewentualnie odeślą do odpowiednich służb meteorologicznych. Prognozy pogody są również wywieszane w Kapitanach Portów np. na tablicy informacyjnej. Jeśli chcemy dostać taką prognozę pogody to za drobną opłata jest ona drukowana przez taka jednostkę dla nas – tak jest np. w Chorwacji.
  • NAVTEX – system, który pozwala nam na otrzymywaniu komunikatów meteorologicznych  oraz ostrzeżeń. Obecnie dość czesto spotykany na jachtach.
  • Telefon komórkowy, satelitarny – jeśli tylko istnieje możliwość otrzymywania na te urządzenia prognoz pogody, należy to zrobić wcześniej przed wyjściem w morze i dowiedzieć się ile to może nas kosztować, szczególnie w przypadku pobytu zagranicą.
  • GRIP – mapy elektroniczne i software – GRIP są to pliki, które za pomocą odpowiedniego oprogramowania możemy wgrać np. do GPS z mapami lub do komputera i pokaże on nam mapy synoptyczne nałożone na naszej mapie.

Jak wynika z powyższej listy jest dość sporo możliwości na uzyskanie komunikatów meteo. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze będziemy posiadali na jachcie wszystkie wymienione urządzenia. Jednak przed samym rejsem warto znać podstawową wiedzę jak taki komunikat odebrać i jak jest on zbudowany.   

Sprawdzenie komunikatu meteorologicznego przed rejsem.

  1. Kto i o której godzinie nadaje prognozę pogody. Gdzie należy szukać informacji o komunikatach – spis świateł i sygnałów radiowych, biura w marinie, policja portowa, poradniki żeglarskie lub w Internecie.
  2. Sprawdzić jak jesteśmy zagranica w jakim czasie, czasami komunikaty podawane są w GMT lub UTC.
  3. Znaleźć mapkę z podziałem na akweny, żeby poprawnie odczytać informację o pogodzie na interesujący nas akwen.

Budowa komunikaty

  1. Kto przygotował, data i godzina – Informacje na temat jaka instytucją wydała dany komunikat meteorologiczny.
  2. Ostrzeżenie – są one zawsze na początku komunikatu, jako że są one najważniejszą jego częścią. Ostrzeżenie dotyczą głownie  takich zjawisk jak: silnych wiatrów, sztormów lub inne zjawiska niebezpieczne dla żeglugi. W komunikacie może być informacja, że takie zjawiska nie występują.
     
  3. Polskie informacje na temat siły wiatru
    Umiarkowany wiatr – 4-6 oB
    Silny wiatr – 6-7 oB
    Ostrzeżenie sztormowe – 8-12 oB

    Ostrzeżenia angielskie
    Strong Wind Warning – 6-7 oB
    Gale Warning  
    8-9 oB
    Storm Warning
    10-12 oB

  4. Aktualna sytuacja baryczna danego akwenu. Skrótowy opis sytuacji synoptycznej regionu. Sytuacja może dotyczyć większego obszaru niż akwen na którym obecnie się znajdujemy.
  5. Prognoza na najbliższe 12 godzin, zawiera takie informacje jak kierunek i siła wiatru, stan morza, opady, widzialność dla poszczególnych akwenów.
  6. Orientacyjną prognozę na kolejne 12 godzin.
  7. Podawane jest ciśnienie, temperatura i siła wiatru w wybranych portach – ta informacja nie jest podawana przez wszystkiego stacje meteo i nie we wszystkich komunikatach.