MENU

Kurs powrotny

2019-11-12
Bitwa o Gotland
Kurs powrotny
Foto: Anna Komosińska

Kolejna doba na trasie Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland minęła spokojnie. Trzy pozostające w stawce jachty żeglują do mety w umiarkowanym, bardzo korzystnym wietrze z północnego zachodu, który powinien pozwolić im bez przeszkód ukończyć regaty dziś około północy.

Pozostające na morzu i jak najszybciej zmierzające do mety jednostki – Oceanna, Mokotów i Delphia III znajdują się już niecałe 100 mil morskich od mety. Zawodnicy – Zenon Jankowski, Aleksandra Emche oraz Paweł Biały są spodziewani na mecie w nocy (znajdujący się najbliżej Zenon o godzinie 1330 miał do mety 64 Mm) i nad ranem (Ola i Paweł znajdują się odpowiednio 90 i 99 Mm od celu). Do portu w Górkach Zachodnich zmierza również Jerzy Matuszak na Dancing Queen, który wypłynął z Visby.

Prognoza pogody przygotowana dla zawodników przez meteorologa Juliusza Orlikowskiego przewiduje powolne wypełnianie się układu niżowego i związane z tym warunki wiatrowe. „Siła wiatru powoli maleje, dziś będzie wynosić 18-21 węzłów, w porywach 24-27. Będzie wiało z północnego zachodu, co jest kierunkiem bardzo korzystnym dla żeglarzy. W ciągu dnia będą występować zjawiska konwekcyjne o mniejszej skali niż wczoraj. Zbliżone warunki wiatrowe utrzymają się dzisiejszej nocy i jutro. Powstawanie układu wyżowego zacznie się wyraźniej zaznaczać dopiero od piątku”.

Wszystko wskazuje na to, że rekord trasy dookoła Gotlandii wynoszący 62 h 15’ (2 doby, 14 godzin i 15 minut) i ustanowiony przez Krystiana Szypkę na jachcie Polska Miedź (Delphia 40) w roku 2013 pozostanie niepobity. Został ustanowiony w równie trudnych warunkach. Poprzeczka znajduje się jak widać wyjątkowo wysoko. Szansę na pobicie rekordowego wyniku miał w tym roku Jacek Chabowski (Blue Horizon) ale niestety awaria zmusiła go do wycofania się z rywalizacji.

Bez względu na rekordy, wszyscy zawodnicy kończący Bitwę o Gotland zyskują prawo startu w międzynarodowych regatach oceanicznych, uznawane np. przez Royal Western Yacht Club of England, organizatora regat OSTAR i TWOSTAR.
Doświadczenie zdobyte na trudnym bałtyckim akwenie sprawia, że Polacy będący weteranami Bitwy są w stanie mierzyć się z rywalami z całego świata na dłuższych i bardziej wymagających trasach oceanicznych, czego dowodzą osiągnięcia Joanny Pajkowskiej (wygrana w regatach TWOSTAR w 2017 roku, 2 miejsce w OSTAR 2013 w klasie wielokałubowców) czy Krystiana Szypki (OSTAR 2013, 3 miejsce w klasie Jester 2). Do startu w najbliższej, jubileuszowej, rozgrywanej w 60 lat po pierwszej (1960) edycji regat OSTAR 2020 zgłosili się już Krystian Szypka i Jacek Chabowski.

Niepowodzeniem zakończyła się wczorajsza próba wprowadzenia jachtu Konsal2 do portu w Kłajpedzie. Jednostka wysztrandowała na łotewskiej plaży, ale jest w dobrym stanie, a armator prowadzi działania w celu jej pełnego zabezpieczenia i sprowadzenia do kraju.
 
*
Sponsorem strategicznym Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland – Konsal Challenge 2019 jest Agencja Ochrony Konsal. Sponsorami są Kompas, Teknos Oliwa i Marszałek Województwa Pomorskiego. Organizatorem: sklep żeglarski Maristo. Partnerami: Klub Żeglarzy Samotników, OSA, Marina Przełom, szkoła żeglarstwa OTSS.
Pozycje zawodników można śledzić w czasie rzeczywistym przez stronę internetową http://yb.tl/bitwa2019 lub za pomocą aplikacji telefonicznej YB Races, a także na stronie regat: https://bitwaogotland.pl/tracking/.
Bieżące informacje z trasy umieszczane są na profilu regat na Facebooku: https://www.facebook.com/bitwaogotland/.

Milka Jung


Na wodzie pozostają:

Klasa Open:

  1. Paweł Biały / Delphia III (Delphia 40.3)
  2. Aleksandra Emche / Mokotów (Conrad 45 – Opal III)

Klasa ORC:

  1. Zenon Jankowski / Oceanna (Outborn 39)
     
Recencje książek żeglarskich