MENU

Mini Fastnet: Jedni w porcie, inni wciąż na morzu

2015-07-16
Mini Fastnet: Jedni w porcie, inni wciąż na morzu

 Wczoraj zwycięzca regat Mini Fastnet minął metę. Kolejne jachty wpływają do portu. Dziś rano o godzinie 0930 na trasie pozostawało jeszcze 19 jachtów. Radek Kowalczyk i Étienne Bertrand na pokładzie polskiego jachtu CALBUD 894 mają do celu niecałe 80 mil i powinni dotrzeć do Douarnenez wieczorem. Polsko-francuska załoga żegluje na 21 miejscu w kategorii Proto.

Dzisiaj warunki wiatrowe nie są już tak idealne jak przez ostatnie dwa dni – jachty płyną do mety z prędkością 4-5 węzłów, prędkość wiatru na pełnym morzu wynosi ok. 10 węzłów z kierunku NNW (północno-zachodniego).

Palma zwycięstwa w kategorii jachtów prototypowych (Proto) należy do załogi Davy Beaudart/David Raison (N°865 Flexirub). 600-milową trasę z Douarnenez do Fastnet i z powrotem pokonali z 26 godzin, 45 minut i 16 sekund. Niecałą godzinę później na podium stanęli też Frédéric Denis i Hugo Kerhascoet (N°800 Mini 800), a kilka minut później załoga Axel Trehin/Erwan Le Mene (N°716 axel.trehin.com).

W kategorii jachtów seryjnych (Serie), kończąc regaty niedługo po północy, wygrali bracia Damien i Paul Cloarec (N°833 ici votre nom) którzy żeglowali od początku w czołówce swojej klasy, stopniowo powiększając przewagę nad konkurencją i najlepiej radząc sobie z trudną żeglugą na zmiennych i początkowo słabych wiatrach pierwszej części trasy. Dwie godziny po nich dopłynęła belgijsko-włoska załoga Jonas Gerckens i Alessandro Torresani (N°821 Netwerk) a jako trzecia, dwie godziny później, francusko-szwajcarska: Patrick Girod i François Amaury (N°824 Nescens).

Podstawowe różnice pomiędzy jachtem klasy Mini kategorii prototypowej i seryjnej to wyższy maszt, lżejszy kadłub, uchylny balast, większa powierzchnia żagli oraz możliwość wykorzystania najnowocześniejszych materiałów w pierwszej z tych kategorii, będącej poligonem doświadczalnym wielu nowości konstrukcyjnych. Kategoria seryjna pozostaje bardziej dostępna ekonomicznie, ale jacht może zostać uznany za produkowany seryjnie dopiero, kiedy powstanie dziesięć jednostek danego modelu.

Recencje książek żeglarskich